Kurdisches Filmfestival 2022 logo
Sonne
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Directed byRegieDerhêner

Kurdwin Ayub

, 2022

In a moment of ordinary madness, three girlfriends decide to shoot a burqa music video. Yesmin is Kurdish and wears a headscarf, Bella describes herself as “half-Yugo(slavian)” and Nati “comes from Austria”. They get along like a house on fire in their Viennese “twerk bitch” dialect. Yasmin’s little brother – no saint himself – squeals on Yesmin to their parents. But who could have known that Yesmin’s cool dad would “like” their video and would start chauffeuring these “talented women” from one Muslim community festivity to another. The three soon become famous, but then their views begin to diverge: Bella and Nati find a surprising new cause in the shape of Kurdish patriotism; but, caught between the reality show of her own life and the many others in her smartphone, Yesmin starts to feel alienated from her culture, her religion, the chauvinists around her and, finally, even from her friends. What is a “homeland”? This is the question that Kurdwin Ayub – who fled from Iraq to Austria in 1991 – posed unabashedly in direct cinema style in her celebrated feature-length documentary debut Paradies! Paradies!. How are opinions formed and how do ideologies prevail? Staying true to her fresh-faced girls’ perspective and her effusively introverted young heroines, she now shifts, fascinatingly, into fiction.

Eines Nachmittags unter besten Freundinnen: Yesmin, Nati und Bella legen „Losing My Religion“ von REM auf und schmeißen sich in eine sexy Tik-Tok-Pose – gehüllt in die Hijabs von Yesmins strenggläubiger Mutter. Das Video davon geht viral und wird zum Hit. Im Social-Media-Meinungsuniversum bricht die Hölle los. Gezielt-geglückte Provokation oder religiöser Affront? Jeder muss seinen Senf dazugeben. Für die drei Mädels folgt ein schneller Ruhm und Yesmins Vater erweist sich als findiger Agent, der den Mädels Auftritte als religiöses A-Capella-Trio auf kurdischen Familienfesten vermittelt. Nati und Bella stehen voll auf ihr neues Image als gläubige Sternchen im Scheinwerferlicht. Nur Yesmin, die einzige überzeugte Muslima, kann mit den öffentlichen Identitätsspielen wenig anfangen. Ihre plötzliche Präsenz auf Social Media erfordert eben auch, sich vor Fremden dafür zu rechtfertigen, wie man seine Religion auslebt. Nati und Bella sehen das alles naturgemäß nicht so eng, doch bei Yesmin hinterlassen die Reaktionen auf ihr Video Spuren: wann ist Religion Privatsache und wie wichtig ist ihr das Kopftuch wirklich? Die Freundschaft der drei Mädchen, aber auch der eigene Haussegen, stehen auf der Kippe.

Di halekî şêt û şeydayî de, sê keçheval biryar didin ku vîdyoyeke mûzîka bûrqayê bigirin. Yasmîn kurd e û sergirtî ye. Bella xwe wekî “nîv-Yugo(slav)” terîf dike û Natî “ji Awustiryayê tê”. Bi lehce û devoka Viyanayê ya “orispiyên twêrkê” ew wekî xaniyên sotî derbara xwe dikin. Birayê piçûk yê Yasmînê – ku ew bi xwe ne berkeftî ye – giliya Yasmînê bo dayûbabên xwe dike. Lê nedihate bîra tu kesî ku babê Yasmînê yê jixwerazî dê van vîdyoyan “biecibîne” û dest pê bike van “jinên behremend” ji şahiyeke misilmanan bibe şahiyeke din. Her sê jinik di demekî kurt de bi nav û bang dibin. Lê belê fikr û boçûnên wan piştî midehekê ji hev cûda dibin: Bella û Natî dozeke nû ya cûda ya kurdperweriyê nas dikin. Lê Yasmîna ku dimîne di navbera şova rastî ya heyata xwe û gelek tiştên din yên telefona xwe ya smart de, biyanî dibe ji çand, ayîn, şovenîstên derdora xwe û heta ji hevalên xwe. Kurdwin Ayub, ku sala 1991ê ji Iraqê bar kire Awustiryayê, di belgefîlma xwe ya dirêj û nasrav Paradiesê de bi stayleke sînemayê bi wêrekî pirsyar dike ka “Niştîman çi ye?” Fikir çawa çêdibin û îdeolojî çawa serdest dibin? Bi dilsoziyê, nezer û perspektîfên keçên rûyên wan taze û karakterên ciwan yên ku bi coşekê bi alema xwe ya hundirîn ve mijûl in, niha ev wekî sirrekê dibin çîrok û honak.

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